Tuesday, October 13, 2009

Monolog lagi...

Suara televisyen sengaja aku kuatkan. Malam yang masih awal ku rasakan sunyi tiba-tiba. Dan sendirian di bilik ini membuatkan dadaku tiba-tiba berdebar...Angin malam menyapa dari tingkap yang sedikit terbuka. Ah, meremang bulu romaku...Semacam ada yang tidak kena pada malam ini. Fikiranku melayang-layang memikirkan tugasan yang sentiasa berlegar-legar di benakku.
Beberapa hari lagi aku perlu menghantar tugasan Dr. Mawar...Nak taknak aku mesti memikirkan dan menyiapkan tugasan tersebut.

Setelah memerah otak,aku mendapat idea dan ilham yang menyuruhku membayangkan Laksamana Hang Tuah sebagai ahli antropologi...Aku ingin menggarapkan sebuah cerpen yang menggambarkan Hang Tuah sebagai pengkaji budaya masyarakat orang Asli. Bagaimana la agaknya jika Hang Tuah yang terkenal sebagai pahlawan agung itu masuk ke kampung orang asli dan membuat kajian terhadap mereka. Adakah Hang Tuah akan terperanjat melihat orang Asli ataupun mungkin juga orang Asli tersebut yang akan terkejut melihat perwatakan Hang Tuah yang lengkap dengan tanjak dan kerisnya??? Hu,ini sesuatu yang menarik tetapi adakah aku boleh menginterpretasikan idea ini dengan berjaya?

No comments:

Post a Comment